"Új sorozatot indítunk a (…) ,
melyben a II.világháború előtti magyar kerékpározás történetét
próbáljuk vázlatosan feldolgozni és elétek tárni. Az izgalmas
pillanatok és fordulópontok felidézéséhez a téma elismert
szakértőjének, Baranyec András, segítségét kértük, illetve a
100 éves millenáris emlékére kiadott könyvre (A Magyar Sport
Bölcsője) támaszkodtunk. A képanyag a Népstadion területén
található Sportmúzeum archívumából származik. Reméljük, hogy
(…) sorozatunk hozzájárul ahhoz, hogy közismertté váljon a
tény: a kerékpározásnak Magyarországon a századfordulótól
egészen a második világháborúig nemzetközileg elismert
kultúrája volt és sokáig a versenysportban is tisztességesen
helytálltunk.
Legjobb ha (…) Ádám és Évánál
kezdjük! A kerékpár alapja a kerék, amit 5000 évvel ezelőtt
találtak fel. A XV-XVI. században bukkant fel először az emberi
erővel hajtott kerekes masina gondolata. A történészek sokat
vitatkoznak arról, hogy valóban Leonardo da Vinci agyában fogant-e
meg a lánchajtás gondolata, de az már elvitathatatlan, hogy
1816-ban a német Karl Friedrich von Drais báró egy kétkerekű
futógépen múlatta unalmas napjait hatalmas birtokán. Ezt a
szerkezetet az utókor drasina néven emlegeti. A legnagyobb újítás
az volt, hogy a járművön kormányszerkezet volt, mely
megkönnyítette az irányítást. Mellesleg egy 2,4 méter hosszú
22 kg tömegű és 30”-os kerekű „hobbi lóról” beszélünk,
ami leginkább a lejtőkön jelentett előnyt a normális
gyalogláshoz képest. Drais követői vasból építették meg saját
„műlovukat”, majd 1853-ban egy Fischer nevezetű úriember,
illetve mások szerint két évvel később a francia Michaux pedált
szerelt az első kerék tengelyére, mellyel a szerkezet már
komolyan kezdett hasonlítani a későbbi kerékpárokra.
A sebesség növelése érdekében
először a meghajtott kerék méretét növelték. Így keletkezett
a magas kerékpár, melynek kerekeire már tömör gumit szereltek.
(Előtte sima fakeréken rázatták magukat a pionírok!)"
(forrás: BikeMag magazin, http://bikemag.hu/alapismeretek/porfelholovagok-a-magyar-kerekparozas-tortenete-az-elso-vilaghaboruig)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése