2015. január 28., szerda

A Magyar Kerékpározás Története II.

"Innen számítjuk a kerékpársport kezdeteit...
Az első versenyeket velocipédeken rendezték. A körülményes felszállás, egyensúlyozás és bukásveszély miatt a magaskerekű kerékpár közlekedési eszközként nem is terjedt el: csupán sporteszköz maradt. Nagyobb európai városokból ki is tiltották őket, mivel használói nemcsak magukra, de a többi közlekedőre is komoly veszélyt jelentettek. A velocipéd többé-kevésbé fékezhetetlen volt, így a kerekesek pisztolyt hordtak maguknál, amivel az útjukba került kóbor kutyákat egyszerűen lelőtték.

A kerékpármechanikában 1868-1870 között ment végbe a nagy forradalom: ekkora jelent meg az első lánchajtásos, két egyforma méretű kerékkel rendelkező szerkezet, mely pneumatikus gumival csillapította az akkortájt igencsak rossz minőségű utak okozta bántalmakat. Ez lendületet adott a kerékpár szélesebb körben történő elterjedésének. A „biztonsági kerékpár” feltalálójának személye vitatott: ami biztos, hogy egy bizonyos Guilmet nevű úr gondolt először a lánchajtásra. Humber a rombuszvázra, Surinay a golyóscsapágyra és persze a jól ismert Dunlop gumitömlőre.

Ha már adott a biztonságos kerékpár és egyre terjed mint közlekedési eszközt, akkor elkerülhetetlen, hogy az ember ne űzzön sportot belőle. A technikai oldala hamar teljesült: már az 1880-as években létezett 9-10 kg tömegű versenykerékpár! Mialatt a versenysport terén Franciaország büszkélkedhetett a legnagyobb fejlődéssel, meglepő módon 1880-ban Angliában alakult meg az első nemzeti kerékpáros szövetség. Az ICA 1893-ban Chicagóban rendezte az első bajnokságot. Nyolc évvel később alakult meg a mai napig fennálló Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, az UCI. 1900-ban rendezték meg az első világbajnokságot, amin három számban három francia diadalmaskodott. Őket szivárványszínű trikóval jutalmazta a szövetség, ami a mai napig hagyomány maradt."




(forrás: BikeMag magazin, http://bikemag.hu/alapismeretek/porfelholovagok-a-magyar-kerekparozas-tortenete-az-elso-vilaghaboruig)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése