A magyar
kerékpározás
"(...) Érdemes talán egy pillanatra elfilozofálgatni azon, hogy
mit is jelentett a kerékpározás és a kerékpársport a
századforduló magyar társadalmi szerkezetében. A 19. század
végén a lovassportok mellett az atlétika volt a legnépszerűbb
sportág. Minden sport az arisztokráciától eredt, mely társadalmi
szerepének tekintette, hogy a hagyományokon alapuló sportokat
kezében tartsa. Ennek tükrében valóban érdekes, hogy az
1880-90-es években megjelent egy olyan sport, mely ezt a rendet
egyértelműen felrúgta. A kerékpár volt az első technikai sport
és az arisztokráciát megkerülve egyenesen a középosztály, azaz
a polgárság körében indult diadalútjára, majd innen terjedt
tovább az alsóbb osztályok felé. Az első feljegyzett és
lefényképezett kerékpárosunk kereskedő, bizonyos Kosztovits
László volt, aki Angliából hozta haza vasparipáját. Íme egy
részlet a Vasárnapi Újság, 1990.július 11-én megjelent
cikkéből:
„1878-ban Stiglitz út, a Robey and Co. Lincolni angol cég hivatalosan hozta Magyarországra az első kerékpárt. Ezen gép – primitív és régi szerkezet lévén – csak keveset volt használva, nagyobb kirándulásokra nem volt alkalmas. 1879 augusztusában Kosztovits László – min a Grantham és Spittlegate lincolnshiri angol Bicycle club elnöke – az első újabb szerkezetű kerékpárt hozta Magyarországra. Ausztriában ekkor még nem űzték a kerékpársportot. Kosztovits Lászlót Ridley Lajos az Erzsébet-malom levelezője követte, aki 1880 májusában hozatott egy Hydes-Wigfull Limited -féle shaffieldi Chester-kerékpárt. Csakhamar Spiro Antal, Wünsche Emil, Forché Román, Engl József, Günter Károly következtek sorrendben, utánuk 1881 tavaszán Vermes Lajos, Vermes Béla, Vermes Nándor, Körösmezey Gusztáv, Cheroly János, Olivia Tivadar és Nádler Vilmos jött. Az első társas kirándulást 1881 húsvétján Kosztovits rendezte Gödöllőre. Reggel hat órakor a Városligeti korcsolyázó csarnoktól indult és a kis társaság délután két órakor érkezett meg – igen kimerülten – Gödöllőre.”
„1878-ban Stiglitz út, a Robey and Co. Lincolni angol cég hivatalosan hozta Magyarországra az első kerékpárt. Ezen gép – primitív és régi szerkezet lévén – csak keveset volt használva, nagyobb kirándulásokra nem volt alkalmas. 1879 augusztusában Kosztovits László – min a Grantham és Spittlegate lincolnshiri angol Bicycle club elnöke – az első újabb szerkezetű kerékpárt hozta Magyarországra. Ausztriában ekkor még nem űzték a kerékpársportot. Kosztovits Lászlót Ridley Lajos az Erzsébet-malom levelezője követte, aki 1880 májusában hozatott egy Hydes-Wigfull Limited -féle shaffieldi Chester-kerékpárt. Csakhamar Spiro Antal, Wünsche Emil, Forché Román, Engl József, Günter Károly következtek sorrendben, utánuk 1881 tavaszán Vermes Lajos, Vermes Béla, Vermes Nándor, Körösmezey Gusztáv, Cheroly János, Olivia Tivadar és Nádler Vilmos jött. Az első társas kirándulást 1881 húsvétján Kosztovits rendezte Gödöllőre. Reggel hat órakor a Városligeti korcsolyázó csarnoktól indult és a kis társaság délután két órakor érkezett meg – igen kimerülten – Gödöllőre.”
Az első Monstre túrát
pedig Zmertych Iván tette, aki 1880 júniusában három hét alatt
kerekezett haza Londonból. Az óbudai vámnál megjelent maroknyi
üdvözlő csoport örömmel látta, amint a „25 éves, kifejlett,
csinos fiatalember alaposan elpiszkolódva bár, ámde jó
egészségben szökken le magas kerékpárjáról – csak
nyakcsigolyája és hátgerincze fájt néha a hosszas görnyedéstől
és a hosszú út alatt elszenvedett háromszori felbukástól”. (A
magyar sport bölcsője, 29.old.) A bukás akkoriban nem ment
kuriózumszámba az akkori túrákon, mint ahogy a már említett
gödöllői kiránduláson Vermes Lajos „ismerkedett a bukfenczezés
fortélyával”.
Egyébként a magyar
kerékpár szót is Kosztovitséknak köszönhetjük, mivel a fent
említett kis társaság – a számos őket ért támadás miatt
-egyletet alapított és a Szirmay vendéglőben megtartott első
közgyűlésen fontosnak tartotta az idegen „bicycle” szó
„magyarítását”. Nádler Vilmos és Szerkrényessy Kálmán
kezdeményezte a kerékpár kifejezés bejegyzését, melyet a
társaság egyhangúlag elfogadott. Nevük is ettől kezdve Budapesti
Kerékpár Egyesület lett. Később Kosztovitsék megrendezték az
első hazai kerékpárversenyt az ügetőn, amiről bebizonyosodott,
hogy alkalmatlan e célra. A kirándulások folytatódtak és 33 tag
rendszeresen írta a megtett kilométereket.
1885-ben 239 kirándulás
során 23.606 km-t tettek meg, melyből Philipovics Emil maga 4099-et
jegyzett. Őt vermes Lajos követte 3486 kilométerrel. A korabeli
velocipédekkel ez egyáltalán nem lebecsülendő teljesítmény!
Kosztovitsék mellett
Magyarországon 1885-ben már számos egyesület
működött, melyben lelkesen űzték a kerékpársportot. Ezeket
egyesítve alakult meg 1889-ben Szombathelyen a Magyar Kerékpáros
Szövetség. A szervezés hiányosságai miatt sajnos hamarosan meg
is szűnt. Versenyeket ettől még rendszeresen tartottak, de a
szabályok bizonytalansága miatt ismét felvetődik az igény egy
nemzeti szövetség megalakítására. Így 1894. május 3-án
végérvényesen megalakul a Magyar Kerékpáros Szövetség, melynek
első feladata a versenyszabályok kidolgozása volt. Ráadásul a
Dr. Gerenday György vezette szövetség még a megalakulás napján
egy országos bajnokságot rendezett a Tattersall versenypályán,
ahol az évtized nagy kerékpáros egyénisége, Schwab Béla két
számban is győzedelmeskedett. Mind a fővárosban, mind vidéken
egyre több egyesület alakult, melyek száma a századfordulóra
elérte az ezret!"
Első kerékpárosaink kb. 1879 októberében.
Balról jobbra: Forsché Román,
Günther Antal, Vermes Lajos, Kosztovits László.
A háttér talán a Király
utcai régi Valero gyár kertje.
(forrás: BikeMag Magazin, http://bikemag.hu/alapismeretek/porfelholovagok-a-magyar-kerekparozas-tortenete-az-elso-vilaghaboruig)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése