"Az első országúti “kerékpár-távversenyt”
1894 nyarán rendezték meg Budapest és Pécs között. 25-30
kilométerenként frissítőállomások várták a 30 indulót. A
cikk főképe is egy ilyen pihenőn készült. Érdemes még
megjegyezni, hogy az 1880-as évek végén kerékpáros szaklap
indult: a Magyar Kerékpáros hasábjain olvashatunk arról, hogy
noha már több mint 100 kerékpáros egylet működik hazánkban, az
“állandó szabatos versenypályák nélkül a versenyzés sportja
ki nem fejlődhetik.” Kolozsváron 1894. szeptember 23-án át is
adják az első 333 méteres, kátrányozott makadám futófelületű
kerékpáros pályát. Ez év októberében Szombathelyen avatnak
velodromot. Ekkor Pesten még nem volt olyan létesítmény, ahol
kerékpáros versenyeket lehetett volna rendezni.
Már 1894-ben felmerült annak gondolata, hogy egy
többcélú stadiont építsenek, mely az akkor induló olimpiai
mozgalom hazai feltételeit biztosította volna. A versenytér
pályázatára beérkezett tervek közül az OTSB Neuschloss Marcel
és öccse Ödön elképzelését tartotta a legmegfelelőbbnek. Ők
a Stefánia, a (ma) Thököly, és a később beépült Szabó József
út által határolt üres telekrészre tervezték.
Az emeltfordulós
bitumenes kerékpárpálya egy homokos, később befüvesíthető
belső teret töltött ki. A pálya nyugati oldalán elhelyezkedő
főtribün alatt kiegészítő helyiségek, mögötte tenisz- és
tekepálya kapott helyet. A tribünök alatt, a kerékpárpálya
töltése mögött egy agyag és salak keverékéből készült 200
méteres futópálya épült, ahol a súlylökők és a tornaszerek
helyét is kijelölték. Az 500 méteres kerékpárpálya körül
10.000 néző (!) foglalhatott helyet. Az építkezés kissé
elhúzódott, de 1896 tavaszára végre elkészült a Millenáris.
A nyitóversenyeket
május elején megtartották, majd május 24-én, Pünkösd
vasárnapján, már volt egy kerékpáros verseny, ahol 3000 méteren
a Hunnia Magyar Bicycle Club kerekese, Wiegand Rezső
győzedelmeskedett, míg 10.000 méteren az MTK-s Rottenbiller János
– népszerű nevén – Gigi nyert. Gigit, aki a figyelemre méltó
lavírozás, mezőnyjátékba bevitt taktika és a hajrában fokozódó
végsebesség sajátos stílusának meghonosítójaként lopta be
magát a szakértő nézők szívébe – már az első pillanatban
kedvencévé fogadta a közönség. “De hogy is nyerte volna meg a
szíveket egy olyan cingár legényke, kinek lábszárai alig
vastagabbak, mint egy szöcskéé, de olyan ruganyosak is!” –
írta a Pesti Hírlap 1896. június 1-én.
Majd május 31-én
tartották az igazi fényes-műsoros megnyitót, melyre három
nemzetközi sztár jött el: a belga Émile Huet és Raymond Dépage,
illetve a francia Fournier. A rövidebb távokat a papírforma
szerint ők nyerték, de meglepetésre a 25 km-es versenyben
Rottenbiller “Gigi” győzedelmeskedett. Az újságok elismerően
írtak a nézők számáról, de a versenyrendezés tekintetében
voltak hiányosságok. Például: “a tandemverseny bírói ítélete
(holtverseny) nagy konsternációt keltett azokban, akik a
Huet-Rottenbiller tandem első kerekét 30 centivel előbbre látták,
mint a Fournier-Max-ét a czélvonalon…” – írta a Pesti
Hírlap.
A Millenárison pezsgett a kerékpáros élet. A
hatodik millenáris kerékpárversenyen már női verseny is volt,
“melyen három sportlady, Bernát Olga, Bernát Nina, valamint
Schenker Teréz állt rajthoz, és nem csupán pompás iramukkal,
hanem remek toalettjükkel is emlékezetessé tették a napot.
Világos selyem derék, sötét, bő térdnadrág volt a bátor
úttörők dresse, és bátran mondhatni, hogy nem rosszul
festettek.” – írta a Sport-Világ augusztus 2-i számában a
lelkes riporter.
Sajnos a lelátót nem az örökkévalóságnak
építették, így a Millenárist be kellett zárni az életveszélyes
faszerkezete miatt. Egy szezon kimaradt, majd szép lassan újra
beindult és népszerűvé vált a kerékpározás. Mint tudjuk,
ezekben az években új hóbort ütötte fel a fejét: nevezetesen a
futball. Innentől a Millenáris már két nagy sportágnak adott
otthont. Több mint egy évszázad távlatából már tudjuk, hogy
melyik került ki győztesen, de jó három évtizeden keresztül
népszerűségben fej-fej mellett haladt a foci és a kerékpár.
Pedig akkor még elmondhattuk, hogy a világ
legjobb külföldi kerékpárversenyzői jártak rendszeresen a
Millenárisra, ahol 1-1 futam során bizony alul is maradtak a magyar
versenyzőkkel szemben. Ez minden bizonnyal így is maradt volna, ha
1899 végén valamiért nem dönt úgy a törvényhozás, hogy 5
korona adóra kötelezi a kerékpárok tulajdonosait. Sajnos a
rendelet megszületett, és hiába volt 21 elsőrangú kerékpáros
pálya hazánkban, hiába volt több mint 100 egyesület és
viszonylag jól működő kerékpáros szövetségünk, innentől
igencsak drága sporttá vált a kerékpározás. Ezzel együtt az
utánpótlás kérdése is függőben maradt. A nemzetközi
élvonaltól ekkor kezdtünk leszakadni…"
Rottenbiller János, azaz Gigi, a közönség kedvence
Havas-Mazák tandempáros 1922-ben
Edzés négyüléses mögött – a képen Gerger Ferenc
(Forrás: BikeMag magazin, http://bikemag.hu/alapismeretek/porfelholovagok-a-magyar-kerekparozas-tortenete-az-elso-vilaghaborutol-1945-ig)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése