"Hazánk túlélte az első világháborút,
Trianont és lassan kezdett helyreállni a háború előtti
értékrend. A gazdaság sanyarú helyzete persze nem könnyítette
az élet normalizálódását, és sajnos a sport nem szerepelt a
legfontosabb teendők listáján. Ennek ellenére a 20-as években
megtörtént a nagy áttörés: kerékpáros világbajnokságot
rendezhettünk. 1923-ban a Magyar Kerékpáros Szövetség újra az
UCI tagja lett, és még ebben az évben részt vettünk Zürichben
az országúti és pálya világbajnokságon. Országúti
válogatottunk anyagiak hiányában kerékpáron ment ki Svájcba, és
ezzel eleve elvesztette az esélyt a sikeres szereplésre.
Pályaversenyzőink pedig nem voltak hozzászokva a modern pályákhoz,
mivel az akkor már 27 éves Millenáris az elavult típusok közé
tartozott.
Az 1925-től viszont robbanásszerű fejlődés
indult a magyar kerékpársport történetében. A szövetség
megalakította vidéki kerületeit, és ezzel megindította a vidéki
kerékpársport fejlődését. Az országos egyesületi bajnokság
mintájára kiírták a kerületi egyesületi bajnokságokat is.
Ennek az évnek a legkimagaslóbb sporteseménye a Budai Kerékpáros
Egyesület által rendezett háromnapos Dunántúli Körverseny volt,
mely egyben az első magyar körversenyként – tehát a Tour de
Hongrie közvetlen elődjeként vonult a sporttörténelem könyvekbe.
Ez komoly lökést adott a szépen fejlődő országúti
kerékpársportunknak.
Ugyanebben az évben felavatták az Újpesti Torna
Egylet modern fapályáját, amin már lehetőség nyílt, hogy
világversenyekre is készülhessenek a magyar pályaversenyzők. Az
előző részben bemutatott kiváló motorvezetéses versenyző,
Posszert János volt a kezdeményező, aki e célra
részvénytársaságot alapított. A költségek 2 milliárd koronára
rúgtak, de ennek ellenére a 450 méteres, 12-42 fokos dőlésű,
110-120 km/órás sebességre tervezett fordulókkal rendelkező
velodromban 10 hónappal a munkálatok megkezdése után, 1925.
június 25.-én megrendezték az első versenyt. Már az első
szezonban az egész magyar versenyzőgárda átköltözött Újpestre,
és a Millenáris a szó szoros értelmében szellemek tanyája lett.
1926-ban az MKSZ változatlan lelkesedéssel
rendezte az országúti versenyeket. Az egyik legnagyobb
megmérettetés a háromnapos Alföldi Körverseny volt, melyet az új
magyar kerékpárcsillag, Vida László nyert meg. A másik nagy
eseményként a már négynaposra bővült 2. Dunántúli Körversenyt
tartjuk számon, ahol ugyancsak Vida győzedelmeskedett. Mindkét
versenyen indultak nagy külföldi nevek, mely magasra emelte a
viadalok színvonalát. A Magyar Kerékpáros Szövetség által
végzett kemény munka meghozta gyümölcsét: szemmel láthatóan
csökken a különbség a külföldi és a hazai versenyzők között.
Az időkülönbségek az 1921-ben számított 12%-ről öt év alatt
4%-ra csökkentek!
Sajnos az utóbbi lelkesítő hír csak az
országúti versenyzésre volt jellemző, mivel a pályaversenyek
rendezése nem volt olyan magas szintű, mint az országútiaké.
Általánosan elfogadott vélemény szerint a hiba a
versenykiírásokban volt: túl sok volt a látványosságnak szánt
motorvezetéses versenyszám és kevés az, amivel nemzetközi
versenyeken is labdába lehetett volna rúgni. Sok pályaversenyző
átnyergelt az országúti szakághoz, ami természetesen ez utóbbi
színvonalát emelte a pályaversenyzés rovására.
Ilyen körülmények között jött el az 1928-as
esztendő, amikor az UCI – több évi hercehurca és bizonytalanság
után – megbízta a MKSZ-t, hogy országúti és pályakerékpáros
világbajnokságot rendezzen Budapesten. A nemrég elkészült
újpesti fapályát valamilyen okból kifolyólag az UCI nem tartotta
megfelelő színhelynek, így megindult a Millenáris teljes
rekonstrukciója. Hajós Alfréd tervei alapján villámgyorsan neki
is álltak a munkálatoknak, és a néhány héttel a nagy esemény
előtt átadott új betonpálya már valóban Európa egyik
legkorszerűbb létesítménye volt. A pálya fordulóit úgy
magasították, hogy a belsejéből 170 cm földréteget
eltávolítottak, a dőlés meredekebb lett, illetve simább
betonfelületet kapott a Millenáris. Esti kivilágítást kapott a
pálya, ahol akár 18.000 néző szurkolhatott a versenyzőknek. Az
rekonstrukció egyetlen hátránya a pálya megrövidülése volt: a
Millenáris azóta 415 méter hosszú, melyen kissé körülményes a
szabványos hosszúságú versenyek megrendezése.
Az 1928-as budapesti világbajnokságon 17 nemzet
kerékpárosai vettek részt. A rendezésről minden szakértő
elismeréssel beszélt, a rendezvény óraműpontossággal zajlott,
és az UCI minta értékűnek állította az elkövetkezendő vb-k
szervezői elé. Ez mindenképpen nagy sikernek számított a Magyar
Kerékpáros Szövetség számára, bár sajnos a rendezvény maga
anyagilag veszteséges volt.
Sajnos a Millenáris
késői átadása már nem tette lehetővé, hogy pályaválogatottunk
ezen készüljön a világbajnokságra, így a versenyzők már az
előfutamokon elvéreztek. A gyenge szereplést bőven feledtette,
hogy a 187 kilométeres
Budapest-Gödöllő-Vác-Balassagyarmat-Magyarnándor-Verseg-Aszód-Gödöllő-Budapest
útvonalon megrendezett országúti versenyen a véghajrában Vida
László negyedik, illetve Vida Mihály nyolcadik lett. (Az olasz
Allegro Grandi bírta legjobban a hajrát.) Ezek máig a legjobb
eredményeink az ország mezőnyversenyben, melyet csak Bodrogi
László múlt felül 2000-ben a Plouay-ban megrendezett vb.
időfutamban elért 3. helyezésével.
Sokan úgy gondolták,
hogy az 1928-ban Budapesten megrendezett kerékpáros világbajnokság
lendületét ki tudja kihasználni a magyar kerékpársport. Az
1929-es zürichi vb-n még lehetett reménykedni, mivel Istenes
János, Szenes Károly és Vida Mihály a sprintben egy húszas
bolyban a győztessel egy időben haladt át a célvonalon. 1931-ben
Koppenhágában már meg kellett elégednünk egy 16. helyezéssel
Jálics Béla jóvoltából. Bár az ötnapos Tour de Hongrie egyre
nagyobb népszerűségnek tett szert, és Európában az egyik
legrangosabb nemzeti körversenynek tartották, a harmincas évek
közepére ennek fénye is kezdett elhalványodni. 1932-ben még
Ausztria, Csehszlovákia, Franciaország, Jugoszlávia,
Lengyelország, Németország, Olaszország és Románia küldte el
legjobb versenyzőit, az évtized második felére már egyre
hiányosabb volt a névsor.
A pályaversenyzés sem mutatott biztatóbb képet.
A világbajnokságra kiküldött versenyzőink sorra estek ki az
előfutamokon, mivel itthon kizárólag a motorvezetéses számokat
rendeztek, és a többi – egyébként világbajnoki és olimpia –
szám csak futamok közti közönségszórakoztató műsorszám volt.
Az 1936-os berlini olimpia előtt a szövetség még egy kísérletet
tett a sportágban tapasztalt tendenciák visszafordítására, de ez
csak részsikert eredményezett. A dugattyúlábúnak becézett
Orczán László ez évben megnyerte a magyar-osztrák pályaverseny
1000 méteres állórajtos időversenyét, majd az olimpián rossz
rajtja ellenére is az 5. helyet szerezte meg. Sajnos csak ő tudott
kitörni, így átütő sikerről nem beszélhetünk.
Egy másik új kezdeményezés az 1938-ban először
megrendezett Balaton körüli kétnapos verseny volt, melyen egy új
tehetség, Kovács József győzött. Az 1940-es évtől viszont
semmi jóra nem számíthatott a magyar kerékpársport. A háborús
készültség, a folyamatos gumihiány, a sorozatos katonai behívások
és az országutak gyakori lezárásai miatt sajnos nem lehetett
érdemi munkáról beszélni. Versenyeket alig rendeztek (60-ról
21-re csökkent az országúti viadalok száma), és a külföldi
versenyzők a legritkábban látogatták azokat. Egyedül a német –
olasz – magyar kerékpárverseny érdemel külön említést, bár
ez sem ütütte meg a 30-as években megszokott színvonalat. Továbbá
ifjúsági-levente csapatunk szereplése volt sikeresnek mondható,
melynek edzője a legendás magyar versenyző, Vida László volt.
Megállapíthatjuk,
hogy a 30-as évek közepe után már nem nyílt lehetőség a magyar
kerékpársport további fejlődésére. Akkoriban Európai
legjobbjai között voltak a magyar kerekesek, de nem volt meg sem a
kellő akarat, sem a politikai körülmények nem tették lehetővé
a sikertörténet folytatását. A háború utáni magyar
kerékpársportról pedig nehéz pontos, elfogulatlan képet adni. A
versenyek nem tükrözték a valódi erőviszonyokat, és az
eredményeket is gyakran utólag meghamisították.
Bár több bombatalálat
is érte a háború alatt, a Millenáris hamar újjáépült is
továbbra is népszerű voltak a kerékpárversenyek. Amikor az 1945.
júliusában elsején megrendezték az első versenyt, és a
hangosbemondó bemondta, hogy egy Garai téri hentes öt kiló
kolbászt ajánlott fel a 40 km-es motorvezetéses viadal
győztesének. A futamgyőztes Pataki József a győzelmi koszorú
mellett a különdíjat is nyaka köré tekerte, majd így lépett
fel a dobogóra. Utóbb aztán – ahogy dukál – a gratulálók,
az ismerősök és a versenyzőtársak egyaránt lecsippentettek a
„trófeából". "
Vermes Lajos
Vermes Nándor
Verseny
(Forrás: BikeMag magazin, http://bikemag.hu/alapismeretek/porfelholovagok-a-magyar-kerekparozas-tortenete-az-elso-vilaghaborutol-1945-ig)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése