2015. február 10., kedd

A Magyar Kerékpározás Története V.

"Természetesen egyetlen tényezőre hiba lenne visszavezetni a honi kerékpározás hanyatlását. A másik fő gond az volt, hogy Magyarországon nem alakult ki az a háttéripar, amellyel nagy mennyiségben, olcsón, nemzetközi szintű kerékpárokat tudtunk volna előállítani. Ennek hiányában már korlátozottak voltak az utánpótlás lehetőségei, nem is beszélve az egyesületek, fokozott anyagi nehézségeiről. Ez utóbbira dobott még egy lapáttal az ezredfordulón tapasztalható telekspekulációból adódó adósságlavina, a tőkehiány, a sajtóban előretörő kerékpáros hangulatkeltés, illetve az arisztokrácia teljes kivonulása a kerékpársportból. Ennek tükrében már jobban érthető, hogy miként csökkent a használható pályák száma 21-ről féltucatra, és az igazolt versenyzőké 4000-ről szűk 400-ra.

A Millenárison a kerékpáradó bevezetéséig többé-kevésbé jól mentek a dolgok. 1897-re elkészült az új lelátó, és a pálya hiányosságait is kijavították. A pálya ekkor 500 méter hosszú volt, átlag 7 méter széles. A világszínvonalú pályára szívesen jöttek a századforduló neves kerekesei: Huet, Dépage, Fournier, Lurion, Max, illetve az osztrák Heller és Reisinger. Az ádáz csatákra több mint 3000 néző volt kíváncsi. 1906-ban az akkori világbajnok, Woody Headspeth is beszállt a versenyzésbe.
A létesítmény a világ élvonalába tartozott, ahol mellesleg focimeccseket, világ és Európa-bajnokságokat rendeztek. Ez lett a nemzeti 11 otthona, ahol számos nagy magyar sportsiker született. A kerékpárversenyek továbbra is igen népszerűek maradtak. A legnépszerűbb szakág a tandem és a motorvezetéses (stréher) volt. Ebben az időben az első számú kedvenc Gerger, aki általában egy négyüléses kerékpár szélárnyékában állított fel újabb és újabb körrekordokat a Millenárison, illetve a sprintversenyeket is nagy fölénnyel nyerte. A lapok tudósításaiban rendre szerepeltek a kerékpáros versenyek, és a képes magazinok is szívesen foglalkoztak a kerékpársporttal.
Az 1899. évi ötkoronás adó bevezetésével még a nagyobb szakosztályok is pillanatok alatt megszűntek, és a kerékpársport passzivitásba szorult. Az adó 1911-ben szűnt meg, de addigra a figyelem elfordult a kerékpársporttól. 1905-re a sok hazai kerékpáros pályából már csak a Millenáris volt üzemképes.

Stréherben az MTK-s Posszert János verhetetlen volt, ő vonzotta a közönséget a Millenárisra. De mint ahogy az ilyenkor lenni szokott, egy évvel az újrakezdés után ismét rendeletet hozott a főváros, amelyben kitiltotta a motorokat a Millenárisról, amely újabb érvágás volt a felvirágzó kerékpársportnak. Posszert elhagyta az országot, és a Monarchia más területein az itthoninál is nagyobb dicsőséget szerzett.

A közelgő világháború mellett a hazai kerékpársportban is jelentős ellentétek uralkodtak, és csaták zajlottak. A szövetségnek nem volt elég tekintélye ahhoz, hogy a különböző külső tényezők miatt az egyesületek között felmerülő ellentéteket elsimítsa. Elavult alap- és versenyszabályai nem adtak módot arra, hogy a szembe helyezkedőket megfenyítse. Új szabályokra, reformokra lett volna szükség, hogy a szövetség ereje újból helyre álljon. Voltak, akik a reformok fokozatos életbeléptetését kívánták, voltak, akik minden átmenet nélkül követelték az újításokat, és végül voltak, akik mereven ragaszkodtak a régi állapotokhoz. A szélsőségesek 1910-ben kiváltak az MKSZ-ből és MOKESZ (Magyarországi Kerékpáros Egyesületek Szövetsége) név alatt tömörültek. A 2 évig tartó elkeseredett harcból az MKSZ került ki győztesen. Az MKSZ megint magához ragadta az irányítást, fokozottabb vezetést fejtett ki munkarendjének megvalósításának érdekében, felvetette magát az UCI-ba, ezzel újra visszaállította tekintélyét, és biztosította a kerékpársport további fejlődését.

Ezután az országúti és pályaversenyek iránt mind nagyobb lett az érdeklődés. Az országúti és a pályaversenyeket vasárnaponként felváltva rendezték, és így a versenyzőknek módjukban állt az országúton és a pályán egyaránt szerepelniük. Minden versenyen népes mezőn állt a starthoz. Később az országúti és a pályaversenyzők elkülönültek egymástól: minden vasárnap volt országúti verseny, de ugyanakkor rendeztek pályaversenyeket is, ami lehetetlenné tette, hogy a versenyzők mindkét szakágban helytálljanak. Ekkor a szövetség maga vette kezébe az országúti versenyek rendezését. Külföldi mintára fokozatosan áttért a rövid távú versenyekről a közép- majd hosszú távú viadalokra. Kiírta az országos egyesületi bajnokságot, amelynek eredményét az országúti, pálya- és túraversenyeken kifejtett sporttevékenység pontozásával állapította meg. A szép korszaknak az I. világháború vetett véget."



Vida László a budapesti VB-n




(Forrás: BikeMag magazin,  http://bikemag.hu/alapismeretek/porfelholovagok-a-magyar-kerekparozas-tortenete-az-elso-vilaghaborutol-1945-ig)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése